اخبار

تغذیه صحیح دانش آموزان در ایام امتحانات

تغذیه صحیح دانش آموزان در ایام امتحانات : عمل کردن به نکات و توصیه‌های زیر، توان دانش آموزان را برای یادگیری بهتر و موفقیت در امتحانات افزایش می‌دهد:

  1. تامین ویتامین های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن از طریق برنامه غذایی مناسب صورت گیرد.
  2. اخبار کرونا را فقط در زمان های مشخص و محدود، حتی الامکان بدون حضور دانش آموز پیگیری کنید.
  3. ایجاد فضای خانوادگی شاد و مفرح، خصوصا در این ایام کرونایی لازم و ضروری است.
  4. از خوردن قهوه و چای پُررنگ خودداری کنید ولی چای کم‌ رنگ می تواند مفید باشد.
  5. خوردن آجیل از قبیل بادام، کشمش، فندق، گردو و نخودچی که سرشار از منیزیم است به یادگیری کمک می کند چون کمبود آن یکی از دلایل کاهش یادگیری است.
  6. مصرف روزانه یک لیوان شیر جهت ایجاد آرامش در دوران امتحانات موثر است.
  7. همان طور که میدانید صبحانه غذای اصلی است، ناهار و شام را کمی سبک تر میل کنید ولی صبحانه را کامل بخورید.
  8. برخلاف تصور عموم مردم، مطالعه و درس خواندن نیاز بدن‌ ‌به انرژی را بیشتر نمیکند! پس استفاده بیش از حد از مواد غذایی شیرین و چرب در دوران امتحان، نه تنها مفید نیست، بلکه موجب چاقی‌ هم ‌می‌شود.
  9. از مصرف زیاد شیرینی جات و تنقلات خودداری کنید. این خوراکی‌ ها ممکن است در نگاه اول انرژی‌زا به نظر بیایند اما باید توجه کنید که این قابلیت در آنها بسیار کم دوام است و بعد از مدتی احساس خستگی بیشتری به شما دست میدهد.
  10. در طول روز آب کافی بیاشامید، اما دقت داشته کنید که آشامیدن آب و نوشیدنی‌های دیگر وسط غذا موجب اختلال در هضم و ایجاد نفخ می‌شود.
  11. در ایام امتحان، بیشتر مواظب سلامت خود باشید تا در معرض سرماخوردگی، گرمازدگی، مسمومیت‌ های غذایی و سوء هاضمه قرار نگیرید. از خوردن غذا بیرون از خانه خودداری کنید، غذا را خوب بجوید و به آرامی میل کنید.
  12. در ساعات مطالعه از خوردن ماست ترش و دوغ ترش پرهیز کنید و خوردن روزانه شیر و ماست شیرین را فراموش نکنید.
  13. خوردن جگر، گوشت و ماهی، کمک زیادی در کاهش اضطراب می ‌کند، زیرا کم‌ خونی نیز یکی از دلایل کاهش یادگیری و تمرکز است.
  14. خوردن نان و پنیر و گردو یا یک ظرف عدسی در روز امتحان کمک می ‌کند تا در طول امتحان ریلکس باشید. همچنین خوردن عسل و نوشیدنی‌های حاوی عسل در کاهش اضطراب بسیار موثر است.
  15. بعضی از دانش ‌آموزان به خاطر استرس زیاد، امتحانات خود را خراب می‌ کنند، پس بهتر است برای مقابله با این استرس از غذاهای مناسب استفاده کنید. بعضی از سبزی ‌ها مثل ریحان، نعنا، کاهو و سیب در کاهش استرس بسیار مفید هستند.
  16. کارشناسان تغذیه به دانش آموزانی که استرس زیادی دارند و نمی‌توانند صبحانه مفصلی بخورند، توصیه می‌کنند از موز و مقداری کشمش استفاده کنند.
  17. صبح روز امتحان بهتر است به منظور افزایش کارایی مغز از مواد سرشار از پروتئین یا فیبر مثل تخم‌ مرغ، نان سنگک یا بربری با عسل یا پنیر استفاده شود.
  18. بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد که غذاهای نشاسته‌ای مانند ماکارونی، برنج و نان به خاطر تاثیر در بهبود کیفیت خواب، در شب امتحان مفید هستند.
  19. در زمان کار یا مطالعه غذا میل نکنید و برای این کار زمان خاصی را در نظر بگیرید تا بتوانید با آرامش بیشتری غذا بخورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *