اخبار

کاهش استرس امتحانات با چند راه حل ساده

کاهش استرس امتحانات : اضطراب امتحان نوعی خود مشغولی ذهنی است که با شک و تردید شخص درباره توانایی های خود مشخص می شود و غالبا با شناخت منفی، عدم تمرکز حواس، واکنش های جسمانی نامطلوب و افت تحصیلی همراه است.

دلایل کلی استرس در زمان امتحان :

اول : سخت گیری های بیش از حد والدین برای کسب نمره عالی و هشدار بیش از حد درباره امتحان.

دوم : ترس و تهدید هنگامی که والدین شرایط سختی را در ایام امتحانات برقرار می کنند و فرزند خود را از گرفتن نمره کم و یا قبول نشدن می ترسانند و تهدید می کنند.

سوم : والدین مضطرب وجود اضطراب در والدین باعث انتقال آن به فرزند و تشدید اضطراب او در ایام امتحانات می شود.

چهارم : مقایسه کردن: هرگاه والدین یا معلمان دائما توانایی های فرد را با توانایی های فرد دیگر بسنجند و این کار با سرزنش همراه باشد، اعتماد به نفس فرد کم شده و بر استرس او اضافه می شود.

پنجم : پاداش نامناسب: زمانی که اطرافیان برای قبول شدن و یا گرفتن نمره عالی، پاداش بیش از حد در نظر می گیرند.

ششم : انتظارات بیش از حد والدین: گاهی استرس امتحان به این دلیل است که انتظارات والدین از فرزندان یا فرد از خود بیش از توانایی های اوست.

کاهش استرس امتحانات

راه حل هایی برای کاهش استرس امتحان :

  1. بر توانایی های فرزندمان تاکید کرده تا اعتماد به نفس او تقویت شود.
  2. انتظارات خود را با توانایی های فرزندمان هماهنگ کنیم و توقع بیش از حد از او نداشته باشیم.
  3. تلاش فرزندمان را برای کسب موفقیت های هر چند کوچک قدر بدانیم و او را تشویق کنیم.
  4. عملکرد فرزندمان را با خودش مقایسه کنیم، در صورت پیشرفت او را تشویق کنیم و در غیر اینصورت در صدد علت و رفع آن باشیم.
  5. امتحان جزئی از فرآیند آموزش است. آن را عملکرد طبیعی و معمولی آموزش بدانیم و از حساسیت بی مورد نسبت به آن پرهیز کنیم.
  6. به فرزندمان اطمینان خاطر بدهیم که در کنارش خواهیم بود و اگر مشکلی داشت او را یاری خواهیم کرد.
  7. به فرزندمان یادآور شویم که تمام تلاشش را صرف یادگیری درس ها کند نه کسب نمره.
  8. با فرزندمان به گونه ای رفتار کنیم که او بتواند عقاید و نگرانی های خود را درباره امتحان بصورت آشکار بیان کند.
  9. آخرین وضعیت درسی فرزندمان را از معلمش بپرسیم تا بهتر بتوانیم به او کمک کنیم.
  10. ساعت خواب فرزندمان را طوری تنظیم نماییم که خواب مورد نیازش تنظیم شود. به عبارت دیگر شب ها زود بخوابد تا صبح ها زودتر بیدار شود.
  11. در ایام امتحانات فضای خانواده را شاد و از مشاجره و برخوردهای لفظی پرهیز نماییم.
  12. تشویق، تحسین و تاکید روی نقاط قوت فرزندمان را از یاد نبریم. چون این رفتارها انگیزه آنان را برای پیشرفت تحصیلی بیشتر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *